بیا دنیا بسازیم

فکرِ معقول بفرما! گل ِ بی خار کجاست؟ (حافظ)

بیا دنیا بسازیم

فکرِ معقول بفرما! گل ِ بی خار کجاست؟ (حافظ)

آموزش از کودکی

* اگر دارید چیزی می خورید یا می خواهید غذا نوش جان کنید، این مطلب رو مطالعه نفرمایید.

.

روزنامه های قدیمی رو مرتب می کردم، چشمم افتاد به مطلبی در مورد تربیت کودک. یاد خاطره ای افتادم:

.

سال 92 اردیبهشت بود. با خانواده رفتیم نمک آبرود. برای نهار رسیدیم. مامان استامبولی درست کرده بود. ما لوبیا و رب گوجه یا خود گوجه و گوشت چرخ کرده می ریزیم توی استامبولی. کاملا هم قرمز میشه. ولی ظاهرا در عرف جامعه به این غذا میگن لوبیا پلو. بسیار دوست داریم این غذا رو با ماست مخلوط کنیم. یا با سالاد شیرازی بخوریم. خلاصه ..... یکی از میزهایی که زیر درختان ساخته شده رو انتخاب کردیم و غذا و سالاد و سس و ماست و .... رو چیدیم و مشغول شدیم. به شدت هم گرسنه بودیم. من و مامان و بابا کنار هم، یه طرف میز بودیم. برادر کوچیکه و عروس گل شماره 2، روبروی ما سه تا، اون طرف میز بودند. در حین غذا خوردن، به فضای پشت سر برادر و خانومش، نگاه می کردم. همون موقع کلی دانش آموز پسر حدود کلاس 5 یا 6 از سرویسشون پیدا شدند و پشت سر برادرم در فاصله کمتر از ده متر، مشغول بازی و جیغ و داد و فوتبال شدند. معلمها کمی دورتر دور هم نشستند به حرف زدن. منم خب تا حالا با این گروه سنی، کلاس نداشته ام و همیشه نسبت به اینکه توانایی کنترل دارم یا نه، کنجکاوم.

.

قاشق رو می بردم به دهان و چشم ازشون بر نمی داشتم. بقیه خانواده سخت مشغول خوردن و گفتمان و خنده بودند. تمام این اتفاقی که می خوام بگم در چند ثانیه کوتاه رخ داد و چنان شوکی به مغزم وارد کرد که اصلا نمی دونستم قاشق غذام رو کجا بذارم و غذای در حال جویدنم رو چطوری قورت بدهم و اصلا چطوری به غذا خوردن ادامه بدهم. یکی از پسرها که حسابی تپلی بود، یه مرتبه توپ رو ول کرد و سریع دوید جلوی یکی از درختان، رو به درخت و پشت به من ایستاد و شلوارش رو کشید ... . و ...... به قول بچه کوچولوها، دستشویی شماره 2 رو انجام داد. فقط تونستم سرم رو برگردونم سمت معلمها ببینم چیکار می کنند. صدای دو سه تا از بچه ها اومد که معلمشون رو صدا می کردند اجازه آقای احمدی! فلانی کنار درخت، دستشویی کرد. بچه ها رو نگاه کردم دیدم این پسر، شاید در کمتر از 30 ثانیه، کارش تموم شده و شلوار هم پوشیده و دوباره به فوتبالش ادامه می داد. عکس العملی از معلمها ندیدم و همچنان گرم صحبت بودند.

.

من بشقابم رو کنار گذاشتم و هر چی بقیه گفتند چرااااا؟ گفتم چیزی نیست و سیر شدم. جالب بود اصلا متوجه نشده بودند. موقع برگشتن، چون دیدم خانواده دارن از سمت اون درخته به سوی ماشینمون میرن، مجبور شدم اشاره کنم که موضوع چی بوده و از سمت دیگه ای برن. بابا ناراحت شد و گفت باید با معلمهاشون صحبت کنم. اگر پسر سالم و عاقلی بوده باشه، باید تذکر داده بشه و یا هر کار لازمی هست در مورد این پسر صورت بگیره. جالب بود که اونجا سرویس بهداشتی بود و شاید نهایتا 20 متر با اون پسر فاصله داشت. برخورد معلمها هم جالب بود که به بابا گفته بودند، سخت نگیرید و باشه ما بهش تذکر میدیم.

.

.

حالا اون مطلب روزنامه:
مادر نباید لباس و پوشک بچه را جلوی دیگران عوض کند. با این کار بچه یاد میگیرد بدنش حریم دارد و این نوعی خود صیانتگری با احترام به بدن است که در وجود بچه اتفاق می افتد. وقتی به بچه یاد می دهید که هر وقت به سرویس بهداشتی رفت، باید درب آنجا را ببندد، این بچه وقتی 3-4 ساله شد و شما او را به پارک بردید و نیاز به دستشویی داشت، حتی اگر خودتان هم اصرار کنید، پشت یک درخت دستشویی نخواهد کرد. چون معتقد است بخشی از بدنش بدون حریم می شود و این کار را بسیار زشت می داند.

نظرات 5 + ارسال نظر
نیره یکشنبه 24 آبان 1394 ساعت 11:05

بدا به حال اون پدر و مادر...
نکته تربیتی خوبی رو گفتید
و اینکه این مسئله در جلوگیری از تجاوز هم موثره. چون کودک بی محابا یاد نگرفته از بدنش مواظبت کنه
راستی استانبولی همون ترکیبه با سیب زمینی.من بدون گوشت هم درست میکنم که بهش میگم دمپخک گوجه.

به نکته خوبی اشاره کردی!
البته در مورد تجاوز، فکر میکنم خیلی مسایل تربیتی دیگه و خجالت و ... دیگه هم دخیل هستند که باعث میشن از بچه سو استفاده بشه. که خب مطلب مفصلی ه.

آها یادم رفت بگم. ما سیب زمینی نمی ریزیم. ولی اونی که شما درست میکنی سیب زمینی و گوجه و گاهی گوشت ه. الان من با خانواده ای رفت و آمد دارم که دم به دقیقه این غذا رو با انواع گوشت (مرغ بیشتر)، درست می کنند. و البته خوشمزه هم هست.

خانومه خونه دوشنبه 25 آبان 1394 ساعت 01:55 http://ladyhome1.persianblog.ir

امیدوارم وقتی کامنتمو میخونی موقع خوردن ناهار وشام وعصرونه ات نباشه.
یعنی اون پسره پی پی کرد ؟؟بدون اب ؟دستمال؟؟ایشش.
من برای تعویض فندق همینکاررو میکردم .وقتی رو تشک تعویضش هم میذآشتم بر خلاف اکثریت که پای خیس بچه رو رو اون تشک میذآرن من یه پارچه زیرش مینداختم ویه پارچه هم روش.هم برای اینکه پاش سرمانخوره هم برای اینکه پاش دیده نشه.
معضلی هم شده بود بعد از پوشک گرفتنش.یکی دوباری توبازار گیر کرده بودیم.مجبورشدم تو کوچه تاریک دوتا در ماشینو باز کنم که بشه دیوارش تا پسرک جیش کنه وبشه تا خونه خودش رو برسونه .

بله!
بی آب!
بی هیچ چیزی!
به جرات می تونم بگم در کمتر از 30 ثانیه داشت دوباره فوتبال بازی میکرد!

خوش به حال پسرت.

فقط مواظب باش وسواسی نشه. ما یه پسر خیلی تمیز در اقوام داریم. بچه که بود باید دستشویی ای می رفت که بتونه از کمر خودش رو آب بکشه. حالا فکر کن توی مسافرت شمال، ما رو چیکار میکرد. و چقدر خودش اذیت میشد. یادم نمیره یکبار چقدر گریه کرد. از هر دستشویی ایراد میگرفت و آخرش توی اورژانس، دیگه داشت حالش بد میشد که رضایت داد و رفت دستشویی.

nin دوشنبه 25 آبان 1394 ساعت 19:08

ایییییییییییییییییییییی


ما بچه بودیم تو دستشویی مون مامور داشتیم
کار چندشی بود ولی بود که کسی شلنگ رو روی زمین نندازه بره یا ...
بعد هم فرد خاطی رو میبردن پیش خانم بهداشتمون

یادش بخیر
عنوان خیلی خوب بود

چه مدرسه اییییییی!
من تنها چیزی که یادم میاد از ابتدایی، اینه که وحشتناکترین جای مدرسه بود.

جواهربازار چهارشنبه 27 آبان 1394 ساعت 14:54 http://bazarjavaher.rozblog.com/

حریم مهمترین موضوعه در زندگی انسانها و آنچه صد البته الان وجود نداره حریمه وقتی که هرکسی با لباس خونه بلند میشه میاد بیرون گردش.

به ما سر بزنید لطفا. خواستین تبادل لینک کنیم

عمادابادی یکشنبه 1 آذر 1394 ساعت 09:39 http://khabgir.mihanblog.com/

منم فکر میکنم که آموزش هایی که به بچه ها داده میشه منطقی نیست مثلا آموزش داده میشه که چطور با دیگران دعوا کنه ولی آموزش داده نمیشه که چطور در برابر دیگران نه بگه یا کجای بدنش رو باید حتما بپوشونه

منطق!
مثلا از دبستان یاد می دهیم بگو مرگ بر ..
یاد می دهیم مرگ دیگران را بخواهد!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد